حقیقت تعدد زوجات در اسلام
از جمله مباحثی در اسلام که متاسفانه به دلیل عدم شناخت و سوء برداشت مسلمانان بستر سوء استفاده دشمنان و در نتیجه بستر سازی جهت ایجاد شبهات و حملات به اسلام را فراهم نمود بحث تعدد زوجات است!
نه پذیرش بی قید و شرط و به قولی تحمیل ایثارگری به زن و نه انکار از اساس آن هیچ کدام نمی تواند مساله را حل کند بلکه حل مساله در فهم دقیق و تبیین علمی این واقعیت در اسلام است!
تعدد زوجات در واقع نه به عنوان حق مرد؛ بلکه محدودیتی برای مرد است چراکه تاریخ همواره شاهد بوده است که مردان برای خود چنین حقی قائل شده اند که بتوانند بی حد وحصر تعدد زوجات داشته باشند و اسلام با ورود در این مسأله مرد را محدود و محصور در چهار زن کرد اما شاید پرسیده شود چرا چهار زن و چرا کمتر نه؟ و چرا برایزنان چنین چیزی قائل نشده است؟ و اشکالات این طرح در سوء استفاده ها و….
حقیقت آن است که با کمی دقت در قرآن کریم به خوبی می¬توان فهمید که آن چه اسلام به رسمیت پذیرفته مسأله تک همسری است به خصوص که فرد دین شناس و مسئول، با آشنایی با حقوقزن و مسئولیتهای برآمده از آن، چند همسری را نه تنها خوشبختی نمیداند بلکه آن را دردسر بزرگ دنیویی و اخروی میبیند شهید مطهری و عموم بزرگان عالم تشیع، تک همسری را طبیعی ترین فرم زناشویی دانسته اند که در آن روح اختصاص، یعنی مالکیت فردی وخصوصی حکم فرماست به خصوص که آرامش، سعادت و خوشبختی زناشویی در گرو صفا، صمیمیت، گذشت، فداکاری، وحدت و یگانگی است که تمامی این موارد در چند همسری به خطر می افتد؛ بنابراین اصل این است که هر مرد به یک زن اکتفا کند و تعدد زوجات یک راه حل مترقی و حکایت از وسعت نظر و نگاه حکیمانه الهی در مواقع ضرورت فردی و اجتماعی و اتمام حجت بر مردان برای پرهیز از زنا و آسیبهای ناشی از آن است. اسلام با وضع قوانین و اصول از بایدها و نبایدها در نگاه، پوشش، ایجاد حریم بین زنان و مردان و منع از اختلاط زنان و مردان، و در نتیجه ایجاد مانع در تحریک جنسی مردان، شرایطی را فراهم میسازد که افراد جامعه میتوانند در بستر آن، از تربیت متعالی برخوردار شوند به خصوص که از مهمترین اهداف و کارکردهای خانواده، کسب آرامش و ظهور و بروز مودت و رحمت است(روم/21) و به طور طبیعی هرگونه رفتار زن و مرد که بدون دلیل به آرامش و مودت مطلوب در ازدواج ضربه بزند مخل در این کارکرد و ناپسند است.
در واقع اگر خداوند مردان را به چهار زن محدود کرده است قبل از آن، از کودکی فرزند، اصول و چهار چوبی تعیین نموده است که فرد بدون تحریک جنسی رشد یابد و عفاف و چشم پاکی در او نهادینه شود و با توصیه به زنان در اختصاص زینت ها به همسرانشان،روح وفاداری و اختصاص را در آنان نهادینه میکند و سپس با تعریف وظائف و مسئولیت ها، مسئولیت همسرداری را وظیفه ای الهی بر مردان می داند که عدالت اساسی ترین بنیان این مسئولیت است و محبت و مودت اساسی ترین بنیان خانواده! با این نگاه نه تنها هیچ مرد معقول پرورش یافته در مکتب اسلام، تن به تعدد زوجات نمی دهد بلکه آنرا بار سنگین ودردسر بزرگ و خطرناک می بیند!
شاید پرسیده شود که خدا به زن هم جواز تعدد ازواج می داد؟ که این حقیقت از جوانب متعدد قابل پاسخ است که به موارد مهمتر آن اشاره می شود:
پاسخ اول مثال معروف تشت آب است در روایتی از معصوم پرسیده می شود که چرا به زنان اجازه تعدد شوهر داده نشد؟ حضرت تشت آبی خواستند و سپس از جمعی از حضار خواست تا هر یک با ظرف جداگانه در آن آب بریزند سپس فرمود حال هر یک آبی که ریختید را بردارید ومواظب باشید آب دیگری را برندارید! افراد تعجب کردند که آب ها مخلوط شده و چنین چیزی ممکن نیست؛ حضرت فرمود زن مانند ظرف است و اگر فرزندی از او متولد شود معلوم نمی شود که از کدام مرد است!
با کمی تأمل در این تمثیل به خوبی می¬توان به نتایج چند شوهری دست یافت به خصوص با توجه به روحیه مسئولیت گریزی مرد که قصه آن در سطور پیشین گذشت.
بر همین اساس اسلام برای جلوگیری از آسیب زن، عده را تعیین نمود تا با پرهیز از اختلاط نطفه، شبهه ای در تعیین پدر فرزند، پیش نیاید. مسأله بزرگی که در دنیای متمدن غرب! به عنوان معضل بزرگ اجتماعی مطرح است.
مادر هر کسی معلوم است که از او متولد شد اما پدر؟؟؟ که تأملی عقلانی در این بُعد نیز راهگشاست.
پاسخ سوم: در تفاوت جنسیتی زن و مرد در روابط جنسی زناشویی است نکته ای که روانشناسان تجربی به آن اذعان دارند، این که: مرد می تواند با یک زن با وجود نفرت رابطه جنسی برقرار کند(البته با عرذض پوزش به جهت وجود برخی مخاطبان مجرد که به جهت علمی بودن بحث، گریزی از بیان چنین مطالبی نیست!) اما زن برخلاف روحیات مرد، نمیتواند قبل از برقراری روابط عاطفی وارد روابط جنسی شود و این رابطه نه تنها لذت بخش نیست بلکه عذاب دهنده و اذیت زن است، همچنان که زنان در اثر آسیب¬های عصبی و یا روحی روانی و… نمی¬توانند وارد رابط جنسی شوند همچنان که در ایامی چون عادت ماهانه، ایام حیض و استحاضه، ایام بارداری در برخی موارد، ایام پس از وضع حمل، و… از روابطجنسی دچار آسیب و اذیت می¬شود و این گونه روابط آزار دهنده و ناخوشایند است که تعدد شوهر بلای و دردسر بزرگ برای زن و ناسازگار با طبیعتی است که نظام احسن خلقت، درنهان او تدبیر نمود.
یک نکته: تعدد زوجات بر خلاف آن چه از سیره اهل بیت عصمت و طهارت نقل شده است در بیشتر موارد کذب محض است و با پزوهش و شناسایی افرادی که به عنوان همسران ایشان معرفی شده اند دیده شده است که برخی از این زنان در زمان ایشان وجود خارجی نداشته یا مربوط به زمان پس از ایشان است و در رمان حیات این معصومین وجود خارجی نداشته و یا نوزاد و یا دختری بوده اند که حتی اهل بیت آنان را ندیده اند ویا…
حقیقت ماجرا در این موارد، توطئه و شگرد شهوت بازان و زن بازانی اسنت که به منظور قبح شکنی و توجیه رفتار خود، تعدد زوجات را به معصومین نسبت داده اند و یا کج فهمی ایشان از مسائل و حقایقی است که در زمان اهل بیت رخ داده است.