ارتباط حجاب و تکریم مقام زن در اسلام
حجاب
اسلام حجاب را برای زنان مقرر فرمود تا سوای مباحث روانشناختی و جنسیتی، زن در آرامش و بدون آسیب به تکامل و رشد برسد! چرا که زن و مرد در اصل انسانیت برابرند؛ خداوند در آفرینش انسان ؛ این جسم خاکی او را آفرید و به او حیات جسمانی و سپس حیات نباتی و آنگاه حیات حیوانی بخشید؛ در او روح الهی دمید؛ (و نفخت فیه من روحی)؛ و بعد از آن به خود تبریک گفت: (فتبارک الله احسن الخالقین)؛ که انسان اشرف و برترین مخلوق عالم است و وقتی توانمندی او را در برابر چشمان فرشتگان به نمایش گذاشت فرشتگان از عظمت این مخلوق الهی به حیرت درآمدند که: “سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا” که خدایا ما فقط آن چه تو به ما آموختی میدانیم و نه بیشتر حال آن که انسان میتواند با علمی که به او میدهی مجهولات را کشف کند و خود آن را افزایش دهد و این وجه تحسین و امتیاز انسان است! بر خلاف آن چه در فضای مجازی معمول است که با جست و جوی عبارت “احسن الخالقین"؛ تصاویر طاووس و تصاویر زیبا از طبیعت، حیوانات زیبا و انسانهای زیبارو را به دست میدهد که در واقع به جهت درک پایین برخی؛ حق مطلب (فتبارک الله احسن الخالقین) را ضایع و ذهن مخاطب را منحرف میکند. در حالیکه این آیه شریفه نه در شأن یک خلقت ظاهری و یک صورت زیبا که به حقیقت زیبا و سیرت انسانیت اشاره دارد؛ به وجهه عقلانیت انسان، که زیبایی ظاهری و جسمانی ماندگار نیست؛ و این تحسین، مدت زمان کوتاهی را شامل می¬شود و چه خوش است که انسان به چیزی تحسین شود که تا پیری با اوست و به چیزی است که خود او در تکمیل و رشد آن نقش دارد؛ هنر آن است که انسان به چیزی تحسین شود که در اوست و او خودش آن را پرورش داده باشد؛ لذا در دین اسلام، اصل توجه به شخصیت انسانی انسانهاست و بشترین اهتمام، رشد اوصاف الهی در انسان است و اگر دین به زن توصیه میکند که با پوشش و حجاب وارد جامعه شود به جهت آن است که جسم او مورد بازیچه قرار نگیرد و بتواند آزادانه شخصیت خود را رشد دهد بر خلاف آن چه که در جوامع مادی گرا میگذرد که زن را با نگاه ابزاری، کمال زن را در اندام و صورت زیبای آن میداند که بتواند چشم مردان بیشتری را به خود جلب کند که البته پر واضح است این کمال، چند صباحی بیش با زن نیست و با گذر عمر و ورود به میانسالی و پیری به زوال میرود و رنگ می بازد، اثبات این نوع نگاه به راحتی و با کمی جستجو در تصاویر دنیای مجازی از زنان و مردان است که در بیشتر تصاویری که یک زن و مرد کنار هم ایستادند؛ مرد کاملا پوشیده و آراسته با کت، پیراهن یقه دار و آستین بلند و با شلوار ولی زن برهنه؛ که به دور از تعصب قابل قبول است که چنین تصاویری، حاوی پیامی مشترک است، ارزش مرد که به انسانیت اوست و قوه تفکر او که میتواند در پیری خود، هر دختر زیبارویی را انتخاب کند…؛ و ارزش زن به زیبایی جسمانی اوست که لیاقت کرده دوشادوش این مرد بایستد.
خوب است انسان خود را در جایگاهی قرار دهد که قرار است تا پایان عمر تحسین شود؛ در تفکر اسلامی بدون در نظر گرفتن سن و چهره ظاهری، و به جهت وجهه علمی و مقامات انسانی، بانوانی چون مریم، خدیجه، فاطمه، زینب، … مورد توجه و ارادت و اسوه مردان و زنان تاریخ قرار گیرد. همچنان که کسی از چهره و شکل ظاهری بانوانی چون حضرت معصومه علیها السلام که معصومیت دارند و مورد تمجید هستند، بی خبرند. همه اهل علم و فضل؛ شاعر؛ مفسر قرآن؛ اهل فلسفه و کلام؛ صاحب مجلس درس و… به طوری که پیشانی مبارک فاطمه سلام الله علیها بوسه گاه رسول خداست و لقب پر مسمای “ام ابیها” افتخار اوست و زینب 3 رمز ماندگاری واقعه کربلا و (فداها ابوها: پدرش فدایش) جمله پرآوازه امام موسی کاظم علیه السلام در شان دختر گرامیشان در پاسخگویی دقیق و بی نقص به سوالات فلسفی و کلامی، اعتقادی و شرعی مردم. و نکته جالب در شأن این بانوان سخن راویان در نقل حدیث و واقعه، این بزرگ زنان تاریخ است که به جهت پوشیدگی و حجاب و حیای این زنان، راوی دچار ابهام میشود و در آخر برخی روایات مینویسند که البته شاید او زینب نباشد و ام کلثوم باشد و یا شاید او فاطمه معصومه سلام الله علیها نباشد و دختر دیگر امام موسای کاظم علیه السلام باشد! و یا به وقت خطابه زینب کبری، مردم چنین میگویند که گویا حضرت علی بر منبر رفته و با صلابت خطابه می کند! در این پیشتازی در انسانیت، فرقی بین زن و مرد نیست که اگر مردانی در انسانیت بر مردان و زنان عالم برتری دارد زنانی نیز به مقام و رتبه ای رسیدند که بر مردان و زنان برتری یافتند که نمونه آن بانو هاجر همسر ابراهیم نبی است که در عبودیت به جایگاهی رسیده است که هروله و توکل و صبر او حرکتی نمادین زنان و مردان عالم تا قیامت است در اعمال و مناسک حج که اگر آن را انجام ندهند حجشان ناتمام است و نامقبول! و نمونه بارز و اتم دیگر این زنان، وجود مبارک فاطمه زهراست که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آخرین ذخیره الهی که عیسی علیه السلام و خضرنبی علیه السلام به او اقتدا میکنند میفرمایند که الگوی من دختر رسول خداست! که رشد یافته به عقل و تفکر است که ترجیح دارد. و وجود بانوان رشد یافته در مکتب اسلام شاهد این مدعاست!